Wat heb jij nodig om je gezond en in balans te voelen?

Schrijf je in voor mijn nieuwsbrief

Communicatie Strijd – Het gaat eigenlijk over jou!

31 mei 2017 • Blog

Herken je dat als je in een discussie raakt dat er dan al snel gezegd wordt, maar jij…
Nou, bij jou was het veel erger!
Jij deed dit..
Je doet nooit…  enz enz

Het wijzen naar een ander, zegt iets over jouw aandeel. Waarom voel je de behoefte om dit te doen. Waarom wil je wijzen naar de ander en voel je misschien zelfs dat de verantwoordelijkheid van een situatie volledig bij de ander ligt. Het gaat eigenlijk over jou!
Wat doet een situatie met je? Het gaat alleen maar om de Ervaring!!

Als we leren alles te bezien vanuit Ervaring, dan is er geen schuldvraag, maar enkel de Ervaring  ♡
Wat mag jij leren van het moment dat iets jou raakt?
Wat mag jij leren van het moment dat iemand lelijk over jou praat of lijkt te praten?
Want is het echt waar zoals jij het hoort of is het een aanname en vul je het zelf in?

(Heb je de laatste 3 regels goed gelezen?!) Onder deze laag zit meestal een vorm van onzekerheid, of het niet gezien/gehoord voelen. Misschien een onverwerkte boosheid.
Een gevoel die we nog niet verwerkt hebben.
We staan onvoldoende in ons zelfvertrouwen. Als kind werd je nog al eens over het hoofd gezien en mocht je jouw waarheid niet spreken – dit kan dan onderdeel zijn van waarom je nu de behoefte voelt om te wijzen naar een ander.

Mooi om daar eens over na te denken toch?

Wat we mogen leren,  is dat praten vanuit jezelf altijd meer oplevert dan wijzen naar de ander. (zie tegeltje)

De ander kan er namelijk niets mee als jij erkenning geeft voor de situatie en het bij jou houdt. Dan stopt de discussie of het wordt milder. Wanneer je aangeeft dat bepaalde situaties of woorden je raken. Dan is dat namelijk van jou. Hiermee geef je direct ook je grens aan. Je geeft ermee aan dat dit niet fijn is.

Het gaat namelijk over de ervaring die jij zelf hebt of had. Niet over wat de ander nu wel of niet (goed) deed of doet.

 

Probeer je dus niet zo snel aangesproken te voelen, wanneer iemand wijst. Als het lukt is het mooi als je iemand zelfs kunt bedanken voor zijn kritiek(want het gaat immers om de les die je mag leren uit de situatie), maar dit gaat vaak te ver in een discussie. Misschien lukt dat later als je gaat relativeren wat er nu eigenlijk gebeurd en gezegd is.

Kortom – verbeter jouw wereld en begin bij jezelf!


2 reacties op “Communicatie Strijd – Het gaat eigenlijk over jou!

  1. Indra schreef:

    Mooi geschreven Sonja! Een wijze boodschap.
    Liefs Indra

  2. Saskia schreef:

    Mooie reminder, dankjewel Sonja ??

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Menu Title